Emisja zakończona
Dziękujemy wszystkim inwestorom!

Inwestorów
451

Kwota opłaconych zapisów
3.428.168,10 zł

Emisja zakończona

Czym jest Stava?

Na pewno nie raz zamawiałeś jedzenie na dowóz przez telefon. Prawdopodobnie znasz portale i aplikacje, takie jak Pyszne.pl, UberEATS czy Glovo. Czy zastanawiałeś się jednak, kto faktycznie realizuje usługę kurierską stojącą za Twoim zamówieniem?

Mogłeś nie słyszeć o Stavie...

Mogłeś nie słyszeć o Stavie, bo nie prowadzimy portalu do zamawiania posiłków. Bardzo jednak możliwe, że część Twoich zamówień z wymienionych wyżej serwisów realizowali nasi kurierzy.

Naszymi klientami są restauratorzy, dla których świadczymy usługi kurierskie. Dajemy im przewagę nad konkurencją, sprowadzając dowóz posiłku do kilku kliknięć na tablecie. Zapewniamy im jednolitą, profesjonalną usługę - niezależnie od źródła zamówienia. Uwalniamy ich od wyzwań z kierowcami, pojazdami i bieżącą kontrolą poszczególnych dostaw. Jednocześnie zapewniamy o 20-25% niższe koszty, o 20 - 30 minut krótsze czasy dostaw oraz najwyższą jakość posiłków wynikającą chociażby ze stosowania wyłącznie toreb z podgrzewaczami.

Dlatego restauratorzy decydują się powierzyć nam dowozy swoich zamówień - nie tylko telefonicznych - ale również ze źródeł takich jak Pyszne.pl, aplikacje UberEATS i Glovo.

Prowadzimy dzisiaj 30 oddziałów w 26 miastach w Polsce, a kilka kolejnych jest w trakcie organizacji. Od założenia firmy w 2014 roku, zrealizowaliśmy miliony dowozów. Wiemy o nich wszystko. Dlatego właśnie najlepsi współpracują ze Stavą, a my od stycznia 2018 do października 2020 urośliśmy o 1890%.

czytaj więcej zwiń

Zaufali nam między innymi:

(2020-12-03: dodano logo McDonald's)

Klienci o nas

Damian Rybak
Global Franchise Director, AmRest sp. z o.o.
(operator PizzaHut, KFC, Burger King,
Starbucks w Polsce i 25 krajach świata)

Stava to unikalny model biznesowy, który łączy skuteczność i pewność, bezpieczeństwo dostaw oraz ich wysoką efektywność. Z punktu widzenia Amrest, ważna jest współpraca z wiarygodnym, elastycznym oraz perspektywicznym partnerem, tak aby zapewnić właściwy poziom usługi, optymalizację kosztów oraz budowanie skali. Duża liczba dowozów, konieczność zapewnienia wysokich standardów obsługi, pełnej automatyzacji procesów oraz zróżnicowanie oferty poprzez różne marki, to główne wyzwania w tym obszarze. Stava wpisuje się bardzo dobrze w te wymagania.

Monika Dąbrowska
McDelivery Lead,
McDonald’s Polska

Od 1 września 2020 roku McDonald’s Polska oferuje usługę dostawy z wybranych restauracji McDonald’s za pośrednictwem firmy Stava. Dzięki Stava mamy możliwość budowania własnych kanałów sprzedaży oraz rozszerzania zasięgu usługi McDelivery nie tylko w dużych miastach. Rozpoczęcie współpracy poprzedził kilkumiesięczny proces przygotowawczy, który pozwolił opracować sposób działania zapewniający najwyższy standard obsługi gości restauracji McDonald’s. Otrzymaliśmy wysokiej jakości wsparcie operacyjne i technologiczne. Firma Stava oferuje nowoczesny i efektywny model biznesowy, który pozwala restauracjom rozwijać działalność w kanale sprzedaży delivery. Wyniki, które wspólnie osiągnęliśmy w pierwszych miesiącach współpracy przekroczyły nasze oczekiwania. Zamierzamy rozwijać współpracę ze Stava w kolejnych lokalizacjach.

(dodano 2020-12-03)

Michał Gałyński
Dyrektor operacyjny North Food

Stava od samego początku naszej współpracy dała się poznać jako rzetelny i profesjonalny partner. Przy każdym nowym projekcie ludzie ze Stavy służyli swoją wiedzą i doświadczeniem, będąc jednocześnie bardzo otwartymi na dialog i elastyczne podejście do wyzwań. W ramach naszej współpracy możemy liczyć na pełną dostępność i błyskawiczną reakcję na każdy pojawiający się problem. Firma Stava to solidny partner biznesowy.

Sylwester Cacek
Prezes zarządu Sfinks Polska SA

W toku naszej współpracy ze Stavą szczególnie cenimy profesjonalne podejście zarządu i pracowników do potrzeb klienta - wywiązywanie się z podjętych zobowiązań, otwartość na nowe potrzeby oraz rzetelność w podejściu do rozliczeń i reklamacji. Biorąc pod uwagę, że delivery jest jednym z istotnych obszarów rozwoju grupy Sfinks Polska, współpraca ze stabilnym i rzetelnym partnerem obsługującym tak ważny element usługi, jak proces dostawy zamówienia do Klienta, przy dbałości o jakość dostarczanych dań i terminowość, stanowi istotny czynnik determinujący możliwość osiągania zakładanych wzrostów. Nasze dotychczasowe pozytywne doświadczenia we współpracy z firmą Stava pozwalają nam rekomendować ją jako wartościowego partnera biznesowego, z którym można rozwijać swoje usługi.

Aktualności

  • Zakończyliśmy emisję akcji
    17 stycznia 2021 roku zakończyliśmy emisję akcji. Dziękujemy wszystkim inwestorom za zaufanie!

    Bardzo dziękujemy wszystkim inwestorom, którzy uwierzyli w naszą wizję dowozowej rewolucji. Chociaż jesteśmy największą gastro-kurierską firmą w Polsce, jesteśmy rentowni i osiągnęliśmy już wiele, najbardziej ekscytujący jest fakt, że to nic w porównaniu do możliwości jakie przed nami stoją.


    Spółka będzie komunikować się z inwestorami w formie newslettera. Inwestorzy mogą również na bieżąco zadawać pytania pod adresem e-mail: inwestorzy@stava.pl.


    Zapraszamy również na stronę Relacji inwestorskich.


    czytaj więcej zwiń 2021-01-18

  • Za akcje zapłacisz już tylko online
    Ze względu na to w jaki sposób księgowane są przelewy tradycyjne, wyłączyliśmy tę możliwość 14.01.2021 (czwartek) o godzinie 18:00.

    Przelewy tradycyjny wysłane po tym terminie prawdopodobnie zostałyby zaksięgowane dopiero 18.01.2021, czyli po zakończeniu emisji. Stava S.A. nie ma formalnej możliwości uznania za ważne zapisów na akcje, za które płatność zostanie zaksięgowana po zakończeniu emisji.


    Cały czas można opłacać zapis wykorzystując bramkę do płatności online. Więcej informacji o sposobach płatności za akcje znajduje się w dziale FAQ => “Jak wyglądają płatności za zapisy na akcje Stava S.A. pod koniec emisji?”.


    czytaj więcej zwiń 2021-01-14

  • Nagranie ze spotkania z inwestorami
    Paweł Aksamit i Grzegorz Aksamit odpowiadali na pytania inwestorów podczas czatu z inwestorami. Podsumowali również kończącą się emisję akcji.

    W spotkaniu uczestniczyło kilkudziesięciu inwestorów, którzy mieli okazję zadawać pytania zarządowi Stava S.A. Pełen zapis z wydarzenia jest dostępny:

    Zapraszamy także do zadawania pytań drogą mailową, na adres inwestorzy@stava.pl.

    czytaj więcej zwiń 2021-01-14

  • Emisja akcji Stava S.A. na ostatniej prostej
    Stava, wiodąca franczyza gastro-kurierska, niedługo zamyka emisję akcji. Pozyskane środki pozwolą jeszcze bardziej przyspieszyć rozwój sieci franczyzowej w Polsce i Europie. Do końca emisji zostało tylko 5 dni.

    Dziękujemy wszystkim inwestorom, którzy już nam zaufali. Wasze zaangażowanie jest dla nas bardzo ważne. Pomimo wszystkiego co już osiągnęliśmy, jesteśmy wciąż dopiero na początku dowozowej rewolucji i mamy przekonanie, że najlepsze dopiero przed nami. Dzięki środkom od inwestorów będziemy mogli w szybkim tempie poszerzyć zasięg tej rewolucji na całą Europę.

    Paweł Aksamit, prezes zarządu Stava S.A.

    Jeszcze przez kilka dni można złożyć zapis na akcje. Planowane zakończenie emisji nastąpi 17.01.2021 roku lub w momencie zebrania założonej kwoty.


    Do tego czasu wszyscy inwestorzy, którzy już złożyli zapis na akcje, lecz go nie opłacili mają czas na finalizację transakcji. Również nowi inwestorzy mogą w tym czasie składać zapisy i je opłacać. Aby zapis był ważny, środki pieniężne za akcje muszą zostać zaksięgowane na rachunkach spółki najpóźniej w dniu 17 stycznia 2021 roku. Ze względu na to, że koniec emisji wypada w niedzielę, w praktyce może być konieczne zlecenie przelewu na kilka dni wcześniej. Zapisy można również opłacać online.


    czytaj więcej zwiń 2021-01-12

  • Stava przedłuża emisję akcji do 17 stycznia 2021 roku
    Zarząd Stava S.A. postanowił zmienić datę zakończenia emisji akcji spółki. Inwestorzy mają czas na złożenie zapisów i opłacenie ich do 17 stycznia 2021 roku.

    Podjęliśmy decyzję o przedłużeniu emisji akcji, żeby wszystkim zainteresowanym inwestorom dać czas na spokojne złożenie i opłacenie swoich zapisów. Część inwestorów sygnalizowała nam, że w okresie świątecznym połączonym z nowymi ograniczeniami epidemiologicznymi może to być utrudnione

    - mówi Paweł Aksamit, prezes Stava S.A.

    Emisja akcji Stava S.A. zakończy się 17 stycznia 2021 roku. Do tego czasu wszyscy inwestorzy, którzy już złożyli zapis na akcje, lecz go nie opłacili mają czas na finalizację transakcji. Również nowi inwestorzy mogą w tym czasie składać zapisy i je opłacać. Aby zapis był ważny, środki pieniężne za akcje muszą zostać zaksięgowane na rachunkach spółki najpóźniej w dniu 17 stycznia 2021 roku.

    Emisję przedłużamy tylko o 17 dni i nie planujemy kolejnych zmian terminu zakończenia. Mając na uwadze ostatnio podpisane kontrakty, znacznie lepsze niż oczekiwane wyniki w 2020 roku oraz obecny stan emisji, spółka zabezpieczyła już wystarczające środki na realizację swoich najbliższych planów rozwoju. W interesie spółki i wszystkich akcjonariuszy jest to, żeby zarząd i cały zespół jak najszybciej w pełni skoncentrował się na bieżącej działalności operacyjnej, a szczególnie na szybkim skalowaniu współpracy w oparciu o nowe kontrakty ze strategicznymi klientami jak McDonald’s i Stokrotka, a także na finalizacji kolejnych umów, które są na etapie przygotowań. Przełoży się to na szybsze wygenerowanie w spółce dodatkowych środków własnych na dalszy rozwój, a także na szybszy wzrost wartości dla akcjonariuszy.

    - wyjaśnia Paweł Aksamit, prezes Stava S.A.

    czytaj więcej zwiń 2020-12-29

  • Zakupy ze Stokrotki dostarcza Stava
    Sieć sklepów Stokrotka rozszerza ofertę zakupów online z dowozem do domu i powierza dostawy kurierom Stava. Usługa jest w tej chwili dostępna w 17 miastach w Polsce. Stava
    i Stokrotka podpisały umowę, która zakłada, że zasięg terytorialny usługi będzie poszerzany wraz z uruchamianiem kolejnych oddziałów Stava.

    Sieć Stokrotka uruchomiła sklep online w kwietniu 2020 roku. Początkowo, zamówienia można było odbierać w wybranych sklepach, w systemie Click&Collect. Po udanych testach dowozów zakupów na terenie Lublina, sieć postanowiła rozszerzyć zasięg terytorialny dostaw.

    W tej chwili zakupy z sieci Stokrotka można zamawiać z dowozem w 17 miastach w Polsce: Białymstoku, Bielsku-Białej, Bydgoszczy, Gliwicach, Gorzowie Wielkopolskim, Kaliszu, Kielcach, Legnicy, Lublinie, Łomży, Olsztynie, Opolu, Rybniku, Siedlcach, Słupsku, Szczecinie oraz Toruniu. We wszystkich tych miastach dostawy ze sklepów realizują kurierzy Stava.

    Rozpoczęcie współpracy z firmą Stava pozwoliło nam zrobić kolejny, duży krok w świecie e-commerce. Do modelu Click&Collect, dodaliśmy usługę dostaw zamówień internetowych. Wykorzystując rozwój oddziałów Stava do usługi dołączamy kolejne miasta, w których posiadamy nasze sklepy. Chcemy udostępnić możliwość robienia zakupów przez Internet jak największej liczbie klientów. Nasz współpraca doskonale się
    w tym sprawdza.

    Mirosław Wawryszczuk, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu, Członek Zarządu Stokrotki.

    W ramach strategicznej współpracy sieci Stokrotka i sieci franczyzowej Stava, zasięg terytorialny dostaw ze Stokrotki Online będzie systematycznie rozwijany o nowe lokalizacje. Dowozy będą realizowane w miastach, w których znajdują się sklepy Stokrotka oraz funkcjonują oddziały Stava.

    Do grona strategicznych partnerów i klientów Stava dołączyła sieć Stokrotka. To ważny krok w rozwoju oferty obu firm. Dzięki realizowanej przez naszych kurierów usługi dowozów klienci Stokrotki mogą robić wygodnie zakupy online i oczekiwać ich w domu. Sieć Stava rozbudowuje natomiast swoje kompetencje w zakresie nie tylko dowozów posiłków z restauracji, ale i dostaw zakupów. Budujemy drugi filar naszego biznesu.

    Grzegorz Aksamit, wiceprezes Stava S.A.

    Sieć Stokrotka to jedna z największych sieci handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Według rankingu Coface, Stokrotka Sp. z o.o. jest jedną z 250 największych firm w regionie CEE. Sieć posiada 718 sklepów własnych oraz franczyzowych.


    czytaj więcej zwiń 2020-12-22

  • Stava uruchamia nowe oddziały w siedmiu lokalizacjach
    Największa franczyzowa sieć gastro-kurierska w Polsce uruchamia nowe oddziały w różnych częściach Polski. W pierwszym kwartale 2021 roku sieć Stava będzie składała się łącznie z 37 oddziałów.

    Stava ma obecnie 30 oddziałów w całej Polsce. Siedem kolejnych jest właśnie w trakcie uruchamiania. W ostatnich dniach ruszył oddział w Zakopanem. W najbliższych miesiącach kurierzy Stava będą dowozić posiłki z restauracji oraz zakupy ze sklepów również w Chełmie, Gdyni, Koszalinie, na Starym Mieście w Poznaniu, Radomiu oraz na warszawskim Ursynowie.

    Rok 2020 jest niezwykle pracowity dla całej sieci Stava. Już w październiku Stava S.A. zrealizowała 105% planu sprzedaży na cały 2020 roku, a na koniec listopada sprzedaż w całej sieci przekroczyła 15,4 mln złotych. Rośniemy z miesiąca na miesiąc, pozyskujemy nowych strategicznych klientów jak sieć McDonald’s oraz uruchamiany nowe oddziały.

    Paweł Aksamit, prezes zarządu Stava S.A.

    Stava planuje dalej intensywnie rozwijać sieć franczyzową. W 2021 roku planuje uruchomić kilkadziesiąt nowych oddziałów w Polsce oraz pierwsze oddziały w Niemczech. Już teraz, Stava jest największą w Polsce siecią franczyzową specjalizującą się w dostawach żywności.


    czytaj więcej zwiń 2020-12-17

  • Za nami pierwszy czat inwestorski z zarządem Stava
    10 grudnia Paweł Aksamit i Grzegorz Aksamit odpowiadali na pytania inwestorów. Poruszyliśmy kwestię emisji akcji, planów firmy oraz jej bieżących wyników i działalności.

    W czacie uczestniczyło kilkudziesięciu inwestorów, którzy mieli okazję zadawać pytania zarządowi Stava S.A. Pełen zapis z wydarzenia jest dostępny:

    Zapraszamy także do zadawania pytań drogą mailową, na adres inwestorzy@stava.pl.

    czytaj więcej zwiń 2020-12-11

  • Stava już w październiku zrealizowała plany sprzedażowe na cały 2020 rok
    Spółka Stava S.A., prowadząca największą sieć oddziałów gastro-kurierskich w Polsce, opublikowała częściowe wyniki sprzedażowe i finansowe za okres od 1 stycznia 2020 do 30 listopada 2020 roku. Przychody ze sprzedaży samej spółki oraz całej sieci franczyzowej już teraz przekraczają plany na rok 2020.

    W związku z prowadzoną właśnie emisją akcji, spółka Stava S.A., opublikowała częściowe wyniki finansowe za okres od 1 stycznia do 31 października 2020 oraz informacje o skumulowanej wartości sprzedaży w całej sieci franczyzowej (systemwide sales sieci) za okres od 1 stycznia do 30 listopada 2020.


    Na koniec listopada 2020 systemwide sales całej sieci oddziałów Stava osiągnął poziom 15,43 mln zł, co stanowi przeszło 100% planu na cały 2020 rok. Zarząd Stava S.A. prognozuje, że przy utrzymaniu listopadowego poziomu sprzedaży również w grudniu, łączne przychody sieci Stava ze sprzedaży usług (systemwide sales) za 2020 rok osiągną poziom ok. 17,2 mln zł. Stanowić to będzie ok. 195% przychodów systemwide sales z 2019 roku.


    Natomiast przychody ze sprzedaży spółki zarządzającej siecią - Stava S.A. - na koniec października 2020 wyniosły 6,65 mln zł, co stanowi 105% planu zakładanego na cały 2020 rok. Jednocześnie, spółka do końca października osiągnęła dodatni wynik na sprzedaży oraz całkowity zysk z działalności operacyjnej na poziomie 240 tys. zł.


    Według prognoz zarządu, przychody spółki ze sprzedaży na koniec 2020 roku powinny osiągnąć poziom 8,7 mln zł, czyli 276% przychodów z 2019 roku oraz 137% planu zakładanego na cały 2020 rok. Jednocześnie zarząd przewiduje na koniec 2020 roku osiągnięcie zysku na poziomie ok. 200 tys. zł, pomimo zwiększania zatrudnienia i innych nakładów na utrzymanie szybkiego tempa rozwoju.


    Tempo rozwoju, które jest znacznie szybsze od planowanego, w połączeniu wynikami finansowymi, również lepszymi od planowanych, oraz podpisaną w ostatnich tygodniach umową z McDonald’s przekładają się pozytywnie na perspektywy rozwoju sieci w kolejnych latach oraz na zakładane potrzeby kapitałowe. W ocenie zarządu Stava S.A., wymaga to szerszego komentarza w związku z trwającą emisją akcji.


    - Prognozy rozwoju prezentowane w materiałach do trwającej emisji akcji przygotowywaliśmy na przełomie kwietnia i maja 2020 roku, tuż po okresie pierwszego lockdown’u - wyjaśnia Paweł Aksamit, prezes zarządu Stava S.A. - W związku z dużą niepewnością, kreśląc plany dalszego rozwoju przyjęliśmy, w naszej ocenie, ostrożne założenia zarówno co do tempa rozwoju, jak i potrzeb kapitałowych.


    - Wyniki jakie osiągnęliśmy już w październiku i wynikające z nich prognozy na koniec 2020 roku potwierdzają jednoznacznie, że przyjęte założenia faktycznie były ostrożne. Spółka osiągnie w tym roku ok. 137% zakładanych przychodów pomimo tego, że funkcjonowała bez zewnętrznego finansowania, którego pozyskanie pierwotnie planowane było na sierpień. Jednocześnie osiągniemy zysk, pomimo odważnego finansowania całych kosztów rozwoju ze środków własnych spółki - wyjaśnia prezes.


    - Sfinalizowana w ostatnich dniach ostateczna umowa z McDonald’s oraz potwierdzone intencje wspólnych otwarć dowozów ze Stava w kolejnych restauracjach tej sieci dodatkowo pozytywnie wpływają na warunki w jakich odbywać się będzie rozwój naszej sieci. Określając potrzeby kapitałowe założyliśmy przykładowo, że wszystkie nowo otwierane oddziały będą w 100% finansowane środkami Stava, zamiast franczyzobiorców. Przyjęliśmy również bardzo ostrożnie, że oddziały startować będą po trzech miesiącach przygotowań z 30 dowozami dziennie, a następnie będą rozwijać się organicznie, wyłącznie w oparciu o sprzedaż do lokalnych klientów, w tempie 300 dowozów miesięcznie. Oznacza to, że do realizacji prezentowanych planów rozwoju wystarczy, żeby każdy oddział pozyskiwał miesięcznie jednego, małego klienta o skali zaledwie 10 dowozów dziennie - tłumaczy Aksamit.


    - Sam McDonald’s jako klient na start nowo otwieranego oddziału nie tylko skraca czas otwarcia z 12 do 6 tygodni, ale również w połączeniu z lokalnymi klientami od pierwszych tygodni funkcjonowania oddziału zapewnia skalę działania, jaką przyjęte prognozy rozwoju przewidywały po ok. 12 miesiącach. Obecność rozpoznawalnych klientów zwiększa jednocześnie zainteresowanie potencjalnych franczyzobiorców, redukując koszty ich rekrutacji oraz potrzeby angażowania kapitału spółki w inwestycje na poziomie oddziałów. Oznacza to jednocześnie tańszy i szybszy rozwój sieci. Rosnąca sieć zwiększa z kolei atrakcyjność usługi dla kolejnych dużych klientów, w tym sieci sklepów, których zainteresowanie dowozami stale rośnie. Powstaje więc potężna pętla pozytywnego sprzężenia zwrotnego, która zgodnie z naszymi oczekiwaniami z każdym miesiącem i nowo otwartym oddziałem powinna stwarzać warunki do jeszcze szybszego i tańszego rozwoju - przedstawia spodziewane efekty ostatnich zdarzeń prezes spółki Paweł Aksamit.


    - Na przełomie listopada i grudnia rozpoczęliśmy emisję akcji, żeby pozyskać 4,3 mln zł na realizację ambitnych planów rozwoju. W związku z szeregiem ostatnich pozytywnych dla spółki wydarzeń, spodziewamy się, że rozwój spółki będzie przebiegał zgodnie z tymi planami lub szybciej. Jednocześnie wymagać będzie niższego zaangażowania kapitału niż wcześniej przewidywany. Realizują się właśnie dla nas scenariusze znacznie korzystniejsze niż te, na które się przygotowywaliśmy. W obecnej sytuacji, biorąc pod uwagę, że dodatkowo zabezpieczyliśmy również 1,4 mln zł niewykorzystanych linii kredytowych w banku oraz w firmie finansującej pojazdy, jesteśmy w stanie realizować najbliższe plany rozwoju nawet bez środków z prowadzonej emisji. To doskonała sytuacja dla spółki, ponieważ w połączeniu ze środkami pozyskanymi z emisji pozwoli nam osiągnąć w poszczególnych obszarach jeszcze więcej i szybciej niż planowaliśmy, szczególnie w zakresie rozwoju za granicą - prezentuje stanowisko i plany zarządu Stava S.A. Paweł Aksamit.


    czytaj więcej zwiń 2020-12-10

  • Wieloletni dyrektor generalny Nike i Telepizzy przewodniczącym Rady Nadzorczej Stava S.A.
    Na posiedzeniu Rady Nadzorczej Stava S.A., które odbyło się 4 grudnia 2020 roku Witold Kowalski został wybrany przez członków Rady jej przewodniczącym.

    Witold Kowalski od 32 lat jest aktywnym menedżerem i doradcą, wspierającym rozwój różnych biznesów. Na początku lat 90. wprowadził do Polski hiszpańską markę Telepizza, która de facto stworzyła nowoczesny rynek dowozów posiłków w naszym kraju. Następnie, otworzył i przez 13 lat był dyrektorem generalnym Nike Poland, oddziału największego na świecie producenta obuwia, odzieży i akcesoriów sportowych. Od 9 lat prowadzi własną firmę konsultingową.

    McDonald’s Polska oraz Stava S.A. podpisały list intencyjny ws. rozszerzenia współpracy. Według zapisów listu, McDonald’s Polska zamierza powierzyć Stava uruchomienie usługi McDelivery w kolejnych miastach, w których działają oddziały opolskiej sieci gastro-kurierskiej.


    Wiceprzewodniczącym Rady Nadzorczej Stava S.A. został natomiast Piotr Halupczok, dyrektor zarządzający ARRIVA Polska, wiodącego ogólnoeuropejskiego operatora na rynku usług transportowych. Jest menedżerem z niemal 30-letnim doświadczeniem, który swoje kompetencje budował w polskich i międzynarodowych organizacjach w Europie i Ameryce Północnej m. in. w sektorze transportowym, w bankowości inwestycyjnej oraz produkcji.


    Członkiem Rady Nadzorczej jest również Wojciech Mróz, licencjonowany doradca inwestycyjny. Od blisko dziesięciu lat aktywnie związany z rynkiem kapitałowym i rynkiem inwestycji typu Private Equity oraz Venture Capital. Wsparł wiele przedsiębiorstw podczas tworzenia strategii rozwoju, pozyskania kapitału z rynku niepublicznego, jak również przy giełdowych debiutach. Jest członkiem zarządu Alpha Capital Group oraz współzałożycielem szkoły kodowania Kodilla.


    czytaj więcej zwiń 2020-12-09

  • Stava i sieć restauracji McDonald’s rozwijają współpracę.
    McDonald’s Polska oraz Stava podpisały list intencyjny ws. uruchamiania usługi McDelivery w kolejnych miastach.

    Burgery Big Mac, McRoyal, Drwal, aromatyczne kawy z McCafe czy inne pozycje z menu McDonald’s są dostępne także w opcji z bezpiecznym dowozem realizowanym przez firmę Stava. Posiłki można zamawiać na stronie mcdonalds.stava.pl.

    Dzięki Stava mamy możliwość budowania własnych kanałów sprzedaży oraz rozszerzania zasięgu usługi McDelivery nie tylko w dużych miastach. Rozpoczęcie współpracy poprzedził kilkumiesięczny proces przygotowawczy, który pozwolił opracować sposób działania zapewniający najwyższy standard obsługi gości restauracji McDonald’s. Otrzymaliśmy wysokiej jakości wsparcie operacyjne i technologiczne. Firma Stava oferuje nowoczesny i efektywny model biznesowy, który pozwala restauracjom rozwijać działalność w kanale sprzedaży delivery. Wyniki, które wspólnie osiągnęliśmy w pierwszych miesiącach współpracy przekroczyły nasze oczekiwania. Zamierzamy rozwijać współpracę ze Stava w kolejnych lokalizacjach.

    Monika Dąbrowska, McDelivery Lead McDonald’s Polska

    McDonald’s Polska oraz Stava S.A. podpisały list intencyjny ws. rozszerzenia współpracy. Według zapisów listu, McDonald’s Polska zamierza powierzyć Stava uruchomienie usługi McDelivery w kolejnych miastach, w których działają oddziały opolskiej sieci gastro-kurierskiej.

    Cieszymy się bardzo, że do grona naszych klientów oficjalnie dołącza sieć McDonald’s. Przykładamy niezwykłą wagę do zapewnienia najwyższej jakości naszych usług oraz jej jak najszerszej dostępności, w jak największej liczbie polskich miast. Ambitne plany rozwoju dowozów w McDonald’s w oparciu o naszą usługę potwierdzają, że najlepsi pracują ze Stavą.

    Paweł Aksamit, prezes zarządu Stava S.A.

    Stava ma już 30 oddziałów w 26 miastach w całej Polsce i kolejne w trakcie organizacji. We wszystkich lokalizacjach realizuje bezpieczne dowozy jedzenia według najwyższych standardów sanitarnych, zgodnych z zasadami Kodeksu Dobrych Praktyk dla dostaw posiłków, który został zaaprobowany przez Główny Inspektorat Sanitarny.


    McDonald’s

    McDonald’s Polska rozpoczął działalność w 1992 roku, otwierając pierwszą restaurację w Warszawie. Obecnie w Polsce działa ponad 450 restauracji sieci, które zatrudniają ponad 27 000 osób. 87% z nich to obiekty prowadzone przez 74 niezależnych przedsiębiorców w oparciu o umowę franczyzy z McDonald’s.

    czytaj więcej zwiń 2020-12-03

(sekcja aktualności dodana dnia 2020-12-09)

Emisja zakończona

Na co potrzebne są fundusze?

Pozyskane środki planujemy przeznaczyć na szybką rozbudowę sieci do 93 oddziałów w Polsce do końca 2021 roku oraz wejście w 2021 roku na rynek niemiecki. Pozyskane środki pomogą w osiągnięciu celu, poprzez:

1

zwiększenie budżetu na rekrutację franczyzobiorców - szacowane zaangażowanie środków z emisji akcji: 320 tys. zł,

2

finansowanie części nakładów inwestycyjnych związanych z otwarciami nowych oddziałów (do 65 tys. zł per oddział, w zależności od stopnia finansowania środkami własnymi franczyzobiorcy) - szacowane zaangażowanie środków z emisji akcji: 0,9 - 1 mln zł,

3

zwiększenie zatrudnienia w zespole rozwoju sieci i wsparcia franczyzobiorców o trzy osoby - szacowane zaangażowanie środków z emisji akcji: 240 tys. zł,

4

zwiększenie zatrudnienia w zespole IT oraz badań i rozwoju o cztery osoby, w celu jeszcze szybszego rozwoju efektywności logistycznej i administracyjnej oddziałów - szacowane zaangażowanie środków z emisji akcji: 476 tys. zł,

5

ekspansja na rynki zagraniczne: doradztwo prawne i usługi konsultingowe, założenie spółki, rekrutacja osoby zarządzającej, budżet na rekrutację franczyzobiorców, budżet na wynagrodzenia oraz koszty ogólne oddziału - szacowane zaangażowanie środków z emisji akcji: 2,3 mln zł.

Spółka jest rentowna, jej działalność skalowalna i cały czas rośnie, a dodatkowe przyspieszenie tempa rozwoju wiązać się będzie z jeszcze większym wzrostem przychodów ze sprzedaży. W związku z tym, tylko część planowanych inwestycji finansowanych będzie środkami pozyskanymi z emisji. Pozostałe inwestycje Stava pokryje ze środków wypracowanych ze sprzedaży usług.

Środki pozyskane z emisji oraz generowana w Polsce sprzedaż pozwolą Spółce na skuteczne wejście na rynek niemiecki. Zakładamy, że w ciągu kolejnych 24 miesięcy od rozpoczęcia działalności w Niemczech, Stava będzie mogła również wejść na rynki we Francji, Wielkiej Brytanii oraz Włoszech. Docelowo planujemy działać w większości krajów europejskich.

Aktualizacja 2020-12-10
W związku z wynikami do października 2020, które są znacznie lepsze niż oczekiwane, oraz podpisaniem już w trakcie trwania emisji planów wspólnego rozwoju z McDonald's, spółka jest w stanie realizować zakładane plany rozwoju również bez środków z prowadzonej emisji. Połączenie znacznie większych niż spodziewane środków własnych z kapitałem pozyskanym z emisji akcji pozwoli spółce w poszczególnych obszarach zrealizować więcej niż pierwotnie planowano. Planowane kierunki przeznaczenia kapitału z emisji nie ulegają zmianie. Przeczytaj więcej w dziale “Aktualności”.

Emisja zakończona

Stava dzisiaj

Jesteśmy największą firmą gastro-kurierską w Polsce. W tej chwili działa 30 oddziałów franczyzowych Stava i kolejnych kilka jest w procesie uruchamiania.

W 2019 roku przychód sieci ze sprzedaży usług kurierskich (tj. łączny przychód partnerów franczyzowych Stava oraz samej Spółki) wyniósł 8,8 mln zł. W latach 2018 - 2019 rośliśmy w średnim tempie 11% miesięcznie. W samym październiku 2020 miesięczna sprzedaż wyniosła już 1,8 mln zł.

Pomimo znaczących nakładów na szybki rozwój, 2019 rok zamknęliśmy z zyskiem i pozostajemy rentowni również w bieżącym roku.

Do końca 2021 roku planujemy rozbudować sieć do 93 oddziałów franczyzowych w Polsce i rozpocząć ekspansję w Niemczech.

oddziały stavy

Potencjał wzrostu

Chociaż jesteśmy największą gastro-kurierską firmą w Polsce, jesteśmy rentowni i osiągnęliśmy już wiele, najbardziej ekscytujący jest fakt, że to nic w porównaniu do możliwości jakie przed nami stoją. W samej Polsce rynek usług gastro-kurierskich jest blisko 100x większy niż przychody ze sprzedaży usługi sieci Stava. W Europie czekają na nas tysiące miast, w większości bez bezpośredniej konkurencji. To potencjał do wielokrotnego wzrostu firmy, nie wspominając nawet o potencjale poza Europą. Inwestując w Stavę dzisiaj, masz szansę wskoczyć do tego pociągu w najbardziej odpowiednim momencie. Mamy twarde, biznesowe potwierdzenie, że nasz model działa, a potencjał zrealizowaliśmy dopiero w 0,1%.

wykres wzrostu

*dane dla Stava: estymowana sprzedaż systemwide sales w 2020 roku (tj. łącznie Stava i partnerzy franczyzowi); estymacje dla rynku usług kurierskich w kategorii food delivery na podstawie: dane dla rynku polskiego (wartość rynku w 2020 roku) - PizzaPortal; dane dla rynku europejskiego (wartość rynku w 2020 roku): Statista; dane dla rynku globalnego (wartość rynku w 2020 roku): Statista; wielkość rynku usług gastro-kurierskich oszacowana została jako 20% wartości rynku food delivery (szczegóły w FAQ)

Plany rozwoju - roadmapa

roadmapa

(*) Plany rozwoju powstały w czerwcu 2020 i oparte zostały o dane do marca 2020. “Systemwide sales” oznacza łączne przychody ze sprzedaży usługi całej sieci Stava tj. centrali oraz oddziałów franczyzowych

Aktualizacja 2020-12-10
W związku z wynikami do października 2020, które są znacznie lepsze niż oczekiwane, oraz podpisaniem już w trakcie trwania emisji planów wspólnego rozwoju z McDonald's, spółka będzie miała znacznie korzystniejsze warunki rozwoju oraz większe środki własne pochodzące ze sprzedaży usług niż zakładano tworząc prezentowane prognozy. Przeczytaj więcej w dziale “Aktualności”.

Prezentowane prognozy i plany na okres 2020-2024 były przedmiotem analizy eksperta od wycen spółek, który przygotował na ich podstawie wycenę spółki Stava. Raport z wyceny spółki znajduje się w zestawie dokumentów do pobrania.

Szczegółowe założenia dotyczące przychodów i zysków w latach 2020-2024

Założenia dot. przychodów i zysków 2019 I-III
2020
IV-XII
2020
2020 2021 2022 2023 2024
Przychody systemwide sales (mln. zł) 8,79 3,39 12 15,4 34,4 84,34 186,48 422,98
Ilość zleceń (mln.) 0,8 0,82 1,07 1,36 3,05 7,13 13,55 25,69
Śr. cena dostawy (zł) 11,00 11,86 11,26 11,26 11,25 11,75 13,62 16,32
Oddziały w PL
Ilość zleceń (mln.) 0,8 0,29 1,07 1,35 3,06 6,76 10,40 13,24
Liczba oddziałów 24 29 39 68 93 99 99 99
Śr. cena dostawy (zł) 11,00 11,86 11,26 11,26 11,25 11,25 11,25 11,25
Przychody systemwide sales (mln. zł) 8,80 3,40 12,02 15,42 34,37 76,00 117,00 148,94
Udział umów centralnych 18% 24% 29% 29% 42% 55% 60% 60%
Śr. marża na umowach centralnych (zł / zlec) 0,82 1,00 1,13 1,13 1,16 1,16 1,16 1,16
Śr. opłata franczyzowa - bieżąca (zł / zlec) 0,90 1,04 1,13 1,13 1,16 1,16 1,16 1,16
Oddziały zagraniczne
Ilość zleceń (mln.) 0,001 0,34 3,16 12,46
Liczba oddziałów 6 58 208 467
Śr. cena dostawy (zł) 22,00 22,00 22,00 22,00
Przychody systemwide sales (mln. zł) 0,02 8,34 69,48 274,04
Udział umów centralnych 11% 31% 51% 60%
Śr. marża na umowach centralnych 1,16 1,16 1,16 1,16
Śr. opłata franczyzowa 1,16 1,16 1,16 1,16
Śr. przychód z koordynacji 0,27 0,29 0,29 0,29 0,29 0,29 0,29 0,29
Śr. przychód ze sprzedaży materiałów reklamowych 0,26 0,20 0,25 0,25 0,25 0,25 0,25 0,25
Śr. rentowność na sprzedaży materiałów reklamowych 19% 13% 18% 18% 18% 18% 18% 18%

Aktualizacja 2020-12-10
W związku z wynikami do października 2020, które są znacznie lepsze niż oczekiwane, oraz podpisaniem już w trakcie trwania emisji planów wspólnego rozwoju z McDonald's, spółka będzie miała znacznie korzystniejsze warunki rozwoju oraz większe środki własne pochodzące ze sprzedaży usług niż zakładano tworząc prezentowane prognozy. Przeczytaj więcej w dziale “Aktualności”.

Prognoza przychodów sieci Stava 2020-2024

prognoza przychodów

Aktualizacja 2020-12-10
W związku z wynikami do października 2020, które są znacznie lepsze niż oczekiwane, oraz podpisaniem już w trakcie trwania emisji planów wspólnego rozwoju z McDonald's, spółka będzie miała znacznie korzystniejsze warunki rozwoju oraz większe środki własne pochodzące ze sprzedaży usług niż zakładano tworząc prezentowane prognozy. Przeczytaj więcej w dziale “Aktualności”.

Osiągnięcie prognozowanej sprzedaży w 2024 roku na poziomie 423 mln zł wymaga zdobycia 2,5% udziału w rynku europejskim wartym 16,5 mld zł. Nie wyczerpuje to więc potencjału do dalszego wzrostu przedsiębiorstwa.

Na wykresie poniżej prezentujemy potencjał rozwoju przedsiębiorstwa, zakładający dalszy wzrost udziału w rynku europejskim oraz wejście na rynki poza Europą. Sprzedaż na poziomie 2,78 mld zł w 2027 roku oznacza osiągnięcie ok. 2,5% udziału w światowym rynku usług kurierskich w gastronomii.

Potencjał rozwoju Stava do 2027 r.

potencjał rozwoju

Emisja zakończona

Strategia Stava

Nasza strategia polega na:

  • świadczeniu specjalistycznych usług kurierskich dla restauracji i sklepów,
  • obsłudze zamówień spływających ze wszystkich źródeł (telefon, własna strona restauracji lub sklepu, Pyszne.pl, UberEATS, Glovo, inne portale i aplikacje),
  • obniżaniu kosztów dowozów dla restauratorów i konsumentów,
  • skracaniu czasów oczekiwania klientów na dostawy.

Osiągamy to dzięki dwóm filarom naszej działalności:

1

Unikalnemu, autorskiemu know-how i narzędziom IT - które zapewniają nam przewagę w efektywności logistycznej i administracyjnej biznesu, a co za tym idzie rentowność dla nas i naszych franczyzobiorców.

2

Rozwoju w modelu franczyzy - dzięki któremu w każdym oddziale mamy kompetentnego i zaangażowanego Partnera. Franczyzobiorcy dbają na co dzień o tak ważne aspekty naszego biznesu jak zaangażowanie, kompetencje, kultura i wizerunek naszych kurierów, stan wyposażenia oraz relacje z restauracjami.

Strategia to również decyzje, czego nie robić. Nie planujemy stawać się agregatorem ofert restauracji, ani prowadzić portalu lub aplikacji do zamawiania jedzenia.

Pozyskiwanie zamówień dla restauracji to...

Pozyskiwanie zamówień dla restauracji to biznes zupełnie inny i niezależny od profesjonalnego dowozu posiłków. Potwierdzeniem tego jest fakt, że nawet platformy pierwotnie bazujące wyłącznie na swoich kurierach - jak Glovo i UberEATS - otworzyły restauracjom możliwość współpracy ograniczającej się do wysyłania zamówienia do restauracji i pozostawienia kwestii samego dowozu w gestii restauratora. Z możliwości tej korzysta coraz więcej restauracji, a liczba realizowanych przez nas zamówień pochodzących z portali i aplikacji systematycznie rośnie, z korzyścią dla wszystkich stron:

  • dla portali - dla których zamówienie bez konieczności realizacji dowozu jest mniej kłopotliwe i bardziej rentowne,
  • dla restauratora - gdyż daje mu możliwość korzystania z jednej floty niezależnie od źródła zamówienia i skorzystania z efektów skali oraz obniżenia kosztów dowozu,
  • dla Stava - ponieważ dzięki temu serwisy te nie tylko nie stanowią dla nas konkurencji, lecz są dla nas źródłem dodatkowych dowozów.

Ogromny rynek dowozów w gastronomii pozwala nam skalować działalność w oparciu o obsługę istniejącego popytu. Rozwiązania logistyczne, algorytmy i procedury operacyjne wypracowane przez nas mają jednak znacznie szersze zastosowanie. Przy pomocy tych samych zasobów jesteśmy w stanie świadczyć usługi same-day delivery lub dowozów zakupów dla branży retail, sklepów spożywczych (e-grocery), drogerii, sklepów internetowych i innych.

To jest kierunek, w którym poczyniliśmy już pierwsze kroki, takie jak ramowa umowa o współpracy z siecią Eurocash czy rozpoczęcie współpracy z siecią Stokrotka. Kierunek ten zamierzamy stopniowo rozwijać w najbliższych latach, budując drugi solidny filar biznesu Stavy.

czytaj więcej zwiń

Model biznesowy

Stava działa w modelu franczyzowym. Oznacza to, że oddziały prowadzą starannie wyselekcjonowani, niezależni przedsiębiorcy, działający na podstawie licencji udzielanej przez Stava. Franczyza to znany od ponad 100 lat model biznesowy, który pomógł zbudować takie potęgi jak McDonald’s, Subway, KFC, PizzaHut lub Carrefour. Również duże polskie sieci swoją skalę budują w ten sposób, m. in. Żabka, sieci salonów jubilerskich W.Kruk i Yes, sieć stacji paliw Lotos, czy sklepów Lewiatan.

Franczyzobiorcy korzystają z...

Franczyzobiorcy korzystają z efektów skali i rozwiązań, których nie byliby w stanie stworzyć samodzielnie lub nie opłacałoby się ich budować na potrzeby pojedynczych oddziałów. Otrzymują od Stavy m.in. dopracowany i rentowny model biznesowy, dostęp do umów sieciowych z największymi klientami, wsparcie ekspertów z centrali przy starcie oddziału oraz w codziennej działalności. Korzystają również z naszego autorskiego systemu informatycznego do zarządzania oddziałem i optymalizacji logistyki, będącego fundamentem rentowności ich biznesów. Oferujemy im także dostęp do zaopatrzenia (np. samochodów) na bardzo korzystnych warunkach wynegocjowanych dla sieci i wiele innych korzyści.

Partnerzy prowadzący oddziały franczyzowe ponoszą natomiast nakłady inwestycyjne na otwarcie swojego oddziału oraz dbają o takie aspekty jak zatrudnienie, szkolenia, zarządzanie pracą kurierów, zapewnienie i utrzymanie wyposażenia w dobrym stanie oraz relacje z lokalnymi klientami. Zobowiązują się przy tym stosować standardy i procedury wypracowane przez Stavę, które szczegółowo opisaliśmy w podręczniku operacyjnym.

Dzięki franczyzie Stava jest w stanie rozwijać się znacznie szybciej niż w modelu “korporacyjnym”, jednocześnie utrzymując wyższą jakość. Każdy zrekrutowany franczyzobiorca oznacza jednocześnie pozyskanie zaangażowanego i kompetentnego managera, który zarządza oddziałem, jak i kapitału na jego otwarcie i rozwój.

Badania przeprowadzone przez Marka Sieberta, założyciela i wieloletniego prezesa iFranchise Group opisane w jego książce “Franchise Your Business” pokazują, że w porównaniu do placówek własnych, placówki franczyzowe osiągają jednocześnie wyższe wskaźniki zadowolenia klientów, wyższe obroty oraz wyższą rentowność. Wszystko dzięki temu, że lokalnym oddziałem zarządza wyjątkowo zmotywowany manager, który jest jednocześnie właścicielem biznesu.

Ten sam ekspert w swojej książce przytacza dane, które pokazują, że spółki oparte o model franczyzowy osiągają wartość wyższą przeciętnie o 59% niż inne porównywalne spółki.

czytaj więcej zwiń

W jaki sposób zarabia Stava?

Istota naszego biznesu opiera się na przewagach, jakie centralna flota kurierów ma nad kurierami przypisanymi do pojedynczych restauracji lub portali i aplikacji.

Flota Stava vs kurierzy przypisani do restauracji

Własny kurier restauracji nie pracuje optymalnie ze względu na:

  • konieczność "pustych" powrotów,
  • ograniczoną możliwość łączenia dostaw,
  • częste okresy bez zamówień.

Wspólna flota kurierów Stava

Flota kurierów Stava wspólna dla wielu restauracji to:

  • brak “pustych” powrotów - po dostawie kurier jedzie po posiłek do innej, pobliskiej restauracji,
  • możliwość łączenia dostaw - kurier odbiera i dostarcza posiłki “przy okazji”,
  • rzadkie okresy bez dostaw - brak dostaw w jednej restauracji często pokrywa się ze szczytem w innych.

Flota Stava vs kurierzy portali i aplikacji

Restauracje przyjmują zamówienia telefoniczne, z własnej strony internetowej oraz z 3-4 różnych portali i aplikacji. Obsługiwanie każdego źródła zamówień przez osobną flotę kurierów nie jest optymalnym rozwiązaniem.

Flota kurierów Stava

Obsługa zamówień ze wszystkich źródeł wspólną flotą kurierów Stava daje możliwość łączenia dostaw, a dzięki temu zapewnia niższe koszty i krótsze czasy oczekiwania klientów.

Emisja zakończona

Unit economics

W przeliczeniu na godzinę, koszty pracy kurierów i utrzymania samochodów są takie same dla Stavy, jak dla restauracji czy też flot zarządzanych przez portale i aplikacje. Określa je rynek pracy i rynkowe koszty np. leasingu pojazdów. To, co odróżnia Stavę to ilość dostaw, jaką w ciągu godziny jest w stanie zrealizować jeden kurier. Bezpośrednio wpływa ona na marżę lub koszt usługi dla klienta.

Przykładowa struktura efektywności i kosztów

Koszty na godzinę uwzględniają wynagrodzenie kierowcy i koszt gotowości pojazdu oraz paliwa.

Ilość dostaw / h Koszty / h Koszt 1 dostawy
Kurier pracujący dla restauracji 1,5 24 zł 16,00 zł
Kurier przypisany do portalu lub aplikacji 1,8 24 zł 13,30 zł
Kurier Stava 2,8 24 zł 8,60 zł

(*) źródło: opracowanie własne Stava

Historia i kamienie milowe rozwoju Stava

2014 - od pomysłu do realizacji

W 2014 roku nasz zespół (założyciele i obecni kluczowi współpracownicy) zaangażowany był wspólnie w rozwój innych projektów...


W 2014 roku nasz zespół (założyciele i obecni kluczowi współpracownicy) zaangażowany był wspólnie w rozwój innych projektów. Pomimo znaczących dochodów, jakie generowały, uzyskanych międzynarodowych patentów oraz prestiżowych grantów, wspólnie doszliśmy do wniosku, że nie dają one oczekiwanych przez nas perspektyw dalszego rozwoju. Postanowiliśmy zaangażować swoje doświadczenie i umiejętności w nowe przedsięwzięcie.

Po wielu miesiącach warsztatów, przeanalizowaniu dziesiątek pomysłów (i zamówieniu dziesiątek pizz), wyłonił się jeden, który postanowiliśmy wdrożyć w życie.

W tamtym okresie praktycznie każda dowożąca restauracja zatrudniała własnych kurierów, a firmy gastro-kurierskie w Polsce można było policzyć na palcach jednej ręki. Były to lokalne przedsiębiorstwa, które przyjmowały i rozdzielały zamówienia przez telefon. Obsługiwały głównie małych klientów, realizujących po kilka dowozów dziennie.

Było dla nas jasne, że istnieje fundamentalna przewaga wspólnej floty kurierów nad kurierami przypisanymi do poszczególnych restauracji, którą możemy wykorzystać. Konkurencja praktycznie nie istniała, a my mieliśmy doświadczony zespół, umiejętności i kapitał, żeby stworzyć niezbędne narzędzia IT oraz przekształcić niewykorzystany potencjał w niższe koszty dla restauratorów, szybsze dostawy dla konsumentów oraz w dochodowy biznes.

Po długim majowym weekendzie 2014 roku odłożyliśmy na bok inne projekty i całym zespołem zaangażowaliśmy się w nowe przedsięwzięcie. W cztery tygodnie, od zera przygotowaliśmy wszystko, co niezbędne. Od wyboru nazwy “Stava”, przez stworzenie pierwszej wersji systemu informatycznego, zorganizowanie bazy i floty pojazdów, rekrutację kurierów i pozyskanie pierwszych klientów.

czytaj więcej zwiń

2 czerwca 2014 - wielkie otwarcie

Usługa ruszyła w pierwszym mieście 2 czerwca 2014 roku. Szybko zorientowaliśmy się...


Usługa ruszyła w pierwszym mieście 2 czerwca 2014 roku. Szybko zorientowaliśmy się, że nie będzie to łatwy biznes, kiedy pierwszego dnia nasz kurier na rowerze wjechał z posiłkiem do rzeki (Pozdrawiamy Cię, Michał!).

czytaj więcej zwiń

marzec 2016 - nasz drugi oddział

Po blisko dwóch latach intensywnej pracy i sprostaniu setkom wyzwań...


Po blisko dwóch latach intensywnej pracy i sprostaniu setkom wyzwań organizacyjnych, technicznych, logistycznych oraz ludzkich, zdecydowaliśmy się na otwarcie drugiego oddziału. Nowy oddział był rentowny od pierwszych miesięcy. Uzyskaliśmy potwierdzenie, że nasz model biznesowy i narzędzia sprawdzają się w różnych miejscowościach, przy różnej skali i warunkach działania.

czytaj więcej zwiń

2017 - franczyza

Mamy unikalne narzędzia i know-how. Wszystko wskazuje na to, że...


Mamy unikalne narzędzia i know-how. Wszystko wskazuje na to, że jako jedyni mamy rentowny model biznesowy w branży gastro-kurierskiej. Postanawiamy więc rozwijać firmę w oparciu o model franczyzowy. Przekazujemy dwa własne oddziały w ręce pierwszych franczyzobiorców i otwieramy trzeci oddział - od początku prowadzony przez franczyzobiorcę. Jego szybki sukces potwierdza nasze wnioski i stanowi paliwo dla dalszego rozwoju.

W październiku zostajemy też przyjęci do Krajowej Rady Gastronomii i Cateringu, która później przekształca się w Związek Pracodawców HoReCa.

czytaj więcej zwiń

2018 - stajemy się firmą ogólnopolską

Rozwijamy się w szybkim tempie. W styczniu wchłaniamy do sieci niezależną firmę, wdrażamy nasze narzędzia oraz...


Rozwijamy się w szybkim tempie. W styczniu wchłaniamy do sieci niezależną firmę, wdrażamy nasze narzędzia oraz logistykę i od razu podwajamy efektywność działania naszego nowego partnera. Kolejne oddziały z nowymi partnerami otwieramy w lutym, marcu, kwietniu, czerwcu, lipcu, dwa w sierpniu, dwa w październiku oraz jeden w listopadzie. W sumie 11 nowych oddziałów. Szybko uczymy się na popełnianych błędach. Zwiększamy efektywność i jakość naszych usług.

czytaj więcej zwiń

maj 2019 - dołączamy do Polskiej Organizacji Franczyzodawców

Jako szybko rozwijająca się sieć franczyzowa przechodzimy proces weryfikacji stosowanych zasad współpracy ...


Jako szybko rozwijająca się sieć franczyzowa przechodzimy proces weryfikacji stosowanych zasad współpracy i zostajemy przyjęci do grona firm zrzeszonych w Polskiej Organizacji Franczyzodawców. Tym samym Stava dołącza do grona najbardziej rzetelnych franczyzodawców, w sąsiedztwie takich marek jak McDonald’s Polska, Eurocash, Carrefour czy Dr Irena Eris.

czytaj więcej zwiń

czerwiec 2019 - najlepsi współpracują ze Stavą

Zawieramy strategiczną współpracę z AmRest, jednym z wiodących podmiotów na rynku gastronomicznym w Europie...


Zawieramy strategiczną współpracę z AmRest, jednym z wiodących podmiotów na rynku gastronomicznym w Europie, prowadzącym ponad 2200 restauracji w 26 państwach, w Polsce obsługującym m.in. restauracje KFC, Pizza Hut, Burger King oraz Starbucks. Współpraca zakłada rozwój dostaw w restauracjach AmRest w oparciu o usługi Stava i obejmuje integrację systemów informatycznych obu przedsiębiorstw w zakresie logistycznym, operacyjnym, księgowym oraz analitycznym. Z dumą ogłaszamy, że “najlepsi współpracują ze Stavą” i bierzemy się do jeszcze bardziej wytężonej pracy.

czytaj więcej zwiń

październik 2019 - przekraczamy milion

Po raz pierwszy przekraczamy 1.000.000 zł netto miesięcznej sprzedaży usług w całej sieci franczyzowej.

31 grudnia 2019 - jesteśmy szybko rosnącą, rentowną firmą

Na koniec 2019 roku sieć osiąga skalę 23 oddziałów w 21 miastach. Wartość usług kurierskich sprzedanych przez sieć w 2019 roku osiąga 8,8 mln zł netto...


Na koniec 2019 roku sieć osiąga skalę 23 oddziałów w 21 miastach. Wartość usług kurierskich sprzedanych przez sieć w 2019 roku osiąga 8,8 mln zł netto. Na przestrzeni 2018 i 2019 roku łączny wzrost sprzedaży wyniósł 1170% - średnio ponad 11% miesięcznie. Pomimo szybkiego rozwoju i znaczących nakładów inwestycyjnych zamykamy rok wyraźnym zyskiem, stając się jedną z niewielu na świecie szybko rosnących i jednocześnie rentownych firm specjalizujących się w dowozie posiłków.

czytaj więcej zwiń

marzec - kwiecień 2020 - stress test

Koronawirus uderza w branżę gastronomiczną na całym świecie z siłą tornada...


Koronawirus uderza w branżę gastronomiczną na całym świecie z siłą tornada. Restauracje nie mogą obsługiwać klientów na miejscu. Pozostaje im wyłącznie sprzedaż na wynos oraz z dowozem. Wielu restauracjom, dla których dowozy były wcześniej tylko dodatkiem, zamówienia nie pokrywają nawet kosztów utrzymania załogi. Decydują się więc całkiem zawiesić działalność.

W pierwszych tygodniach od zamknięcia restauracji notujemy spadki obrotów rzędu 20 - 25%. Szybko podejmujemy działania. Wprowadzamy m.in. specjalne procedury bezpieczeństwa, inicjujemy akcję #bezpiecznedowozy, do której przyłącza się 20 dużych sieci gastronomicznych, uruchamiamy bezprowizyjne zamówienia online i bramki do płatności elektronicznych dla naszych klientów, wchodzimy w segment dowozów zakupów ze sklepów. Idziemy do klientów obecnych i nowych z jeszcze lepszymi ofertami niż zwykle. Procedury bezpieczeństwa dowozów wypracowane przez nas wraz ze Związkiem Pracodawców HoReCa zyskują akceptację Głównego Inspektoratu Sanitarnego jako dobre praktyki dla całej branży gastronomicznej.

W szóstym tygodniu od zamknięcia restauracji wracamy do skali sprzed kryzysu, czyli rośniemy o 30% względem “dołka”. Dziewiąty tydzień od wprowadzenia ograniczeń w funkcjonowaniu restauracji zamykamy z przychodem całej sieci o ponad 20% lepszym niż w najlepszym tygodniu przed kryzysem oraz o 50 - 60% większą skalą licząc od “dołka”.

Nasz zespół, przyjęta strategia oraz model biznesowy przechodzą test wzorowo.

czytaj więcej zwiń

listopad 2020

Październik 2020 zamykamy z rekordową miesięczną sprzedażą systemwide sales w wysokości 1,8 mln zł. Przekształcamy się w spółkę akcyjną ...


Październik 2020 zamykamy z rekordową miesięczną sprzedażą systemwide sales w wysokości 1,8 mln zł. Przekształcamy się w spółkę akcyjną i kończymy przygotowania do przeprowadzenia emisji akcji.

czytaj więcej zwiń

Emisja zakończona

Struktura firmy i sieci franczyzowej

struktura firmy

Założyciele

Paweł Aksamit

Paweł Aksamit

Jest współzałożycielem i prezesem zarządu Stava. Przedsiębiorca od samego początku swojej kariery zawodowej, którą rozpoczął przeszło 15 lat temu. Współtwórca kilku biznesów z obszaru nowoczesnych technologii, wynalazca. Autor 8 międzynarodowych patentów w dziedzinie świadomości kontekstowej urządzeń mobilnych oraz ponad 40 publikacji naukowych. Doktor nauk technicznych.

Grzegorz Aksamit

Grzegorz Aksamit

Współzałożyciel i wiceprezes zarządu Stava. Pełni w spółce rolę CIO (Chief Information Officer). Wcześniej zaangażowany m.in. w biznes w branży aplikacji mobilnych, od czasów kiedy dominującym systemem w telefonach było J2ME a o iPhonie nikt jeszcze nie marzył. Ekspert od platform Business Intelligence i BigData. Od ponad 15 lat w branży IT.

Franczyzobiorcy o Stava

Zespół

zespół

Rada nadzorcza

W maju 2020 roku powołaliśmy Radę Nadzorczą. W jej skład wchodzą doświadczeni managerowie, przedsiębiorcy i mentorzy biznesowi, którzy oprócz roli nadzorczej służą nam swoim doświadczeniem.

Piotr Halupczok

Piotr Halupczok

Jest menedżerem z niemal 30-letnim doświadczeniem, który swoje kompetencje budował w polskich i międzynarodowych organizacjach w Europie i Ameryce Północnej m. in. w sektorze transportowym, w bankowości inwestycyjnej oraz produkcji. Obecnie jest dyrektorem zarządzającym Arriva Polska, wiodącego ogólnoeuropejskiego operatora na rynku usług transportowych.

Witold Kowalski

Witold Kowalski

Od 32 lat jest aktywnym managerem i doradcą, wspierającym rozwój różnych biznesów. Na początku lat 90. wprowadził do Polski hiszpańską markę Telepizza, która de facto stworzyła nowoczesny rynek dowozów posiłków w naszym kraju. Następnie otworzył i przez 13 lat był dyrektorem generalnym Nike Poland, oddziału największego na świecie producenta obuwia, odzieży i akcesoriów sportowych. Od dziewięciu lat prowadzi własną firmę konsultingową.

Wojciech Mróz

Wojciech Mróz

Jest licencjonowanym doradcą inwestycyjnym. Od blisko dziesięciu lat aktywnie związany z rynkiem kapitałowym i rynkiem inwestycji typu Private Equity oraz Venture Capital. Wsparł wiele przedsiębiorstw podczas tworzenia strategii rozwoju, pozyskania kapitału z rynku niepublicznego, jak również przy giełdowych debiutach. Jest członkiem zarządu Alpha Capital Group oraz współzałożycielem szkoły kodowania Kodilla.

Emisja zakończona

Realizacja zysków z inwestycji
dla inwestorów

Intencją zarządu jest zwielokrotnienie skali działania do ok. 100 mln PLN rocznego przychodu systemwide sales a następnie wprowadzenie spółki na NewConnect lub inny regulowany rynek, w celu zapewnienia płynności akcjonariuszom oraz ułatwienia spółce pozyskiwania kapitału na dalszy rozwój.

Przy założeniu realizacji prognoz przedstawionych wyżej w części "Plany rozwoju”, oczekiwanym momentem upublicznienia akcji spółki będzie rok 2023.

Aktualizacja 2020-12-18
Podjęcie decyzji o ewentualnym ubieganiu się o wprowadzenie akcji Spółki do obrotu zorganizowanego uzależnione będzie jednak od wielu czynników dotyczących Spółki oraz o charakterze zewnętrznym, a decyzja w tym zakresie wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia. Chociaż intencją zarządu jest wprowadzenie Spółki do obrotu zorganizowanego, należy mieć świadomość, że nie można traktować tego jako zobowiązania ze strony Spółki co do wprowadzenia jej akcji do obrotu w jakimkolwiek terminie.

Ponadto spółka bierze pod uwagę następujące ścieżki realizacji zysków z inwestycji dla inwestorów:

  • przejęcie spółki przez inwestora branżowego,
  • wypłaty dywidendy, w sytuacji kiedy zyski będą przekraczały potrzeby inwestycyjne przedsiębiorstwa.

Dokumenty do pobrania

Emisja zakończona

FAQ

Jak wyglądają płatności za zapisy na akcje Stava S.A. pod koniec emisji? (dodano 2021-01-12)

Emisja akcji Stava S.A. kończy się 17.01.2021. Do tego czasu można składać zapisy na akcje. To również ostatni termin na przyjmowanie płatności za akcje. Wpłata za zapis musi zostać zaksięgowana na koncie spółki maksymalnie 17.01.2021, aby zapis był ważny. Jeżeli wpłata zostanie zaksięgowana po tym terminie to zapis nie zostanie uwzględniony przy przydziale akcji spółki, a wpłacone środki zostaną zwrócone.

Umożliwiamy dwa sposoby płatności za akcje:

  • przelew tradycyjny,
  • płatność online z wykorzystaniem bramki płatności tpay.

Ze względu na to w jaki sposób księgowane są przelewy tradycyjne, udostępniamy tę możliwość tylko do 14.01.2021 (czwartek) do godziny 18:00. Przelewy tradycyjny wysłane po tym terminie prawdopodobnie zostałyby zaksięgowane dopiero 18.01.2021, czyli po zakończeniu emisji. Stava S.A. nie ma formalnej możliwości uznania za ważne zapisów na akcje, za które płatność zostanie zaksięgowana po zakończeniu emisji.

Do zakończenia emisja udostępniamy możliwość opłacania zapisów online. Jak opłacić zapis online?

Jeżeli kupujesz akcje Stava po raz pierwszy lub chcesz złożyć kolejny zapis na akcje:

  1. 1. kliknij w przycisk “Zostań akcjonariuszem”,
  2. 2. podaj, ile akcji chcesz kupić i kliknij w przycisk “Dalej”,
  3. 3. uzupełnij swoje dane oraz udziel odpowiednich zgód,
  4. 4. kliknij w przycisk “Przejdź dalej”,
  5. 5. kliknij w przycisk “Zapłać online”,
  6. 6. skorzystaj z bramki płatności tpay.

Jeżeli złożyłeś zapis na akcje, ale jeszcze go nie opłaciłeś:

  • na podany przez Ciebie adres e-mail wysłaliśmy wiadomość o tytule “Zapis na akcje Stava S.A.”. Znajdź ten e-mail i otwórz go,
  • kliknij w przycisk “Zapłać online”,
  • skorzystaj z bramki płatności tpay.

Po dokonaniu płatności przez bramkę tpay otrzymasz na swój adres e-mail potwierdzenie płatności. Potwierdzenie płatności oznacza również, że zapis na akcje jest ważny, jeżeli został zaksięgowany przed zakończeniem emisji.

Dokonując płatności online należy pamiętać, że mogą zdarzyć się opóźnienia w zaksięgowaniu wpłaty. Przypominamy, że spółka nie ma formalnej możliwości uznania za ważne zapisów na akcje, za które płatność zostanie zaksięgowana po zakończeniu emisji.

Zwracamy też uwagę, że niektóre banki wprowadziły limity kwotowe na płatności online. Jeżeli planujesz większą inwestycję, sprawdź limity na płatności online w swoim banku.

Jak mogę kupić akcje Stava? (aktualizacja 2021-01-14)

Złożenie zapisu na akcje jest bardzo proste. Zapoznaj się ofertą dotyczącą emisji akcji. W przypadku podjęcia decyzji o inwestycji, kliknij przycisk "Zostań akcjonariuszem", by rozpocząć proces zakupu akcji. W pierwszym kroku zdefiniuj ilość akcji, które zamierzasz zakupić i upewnij się, że liczba akcji oraz kwota do zapłacenia są poprawne. Następnie przejdź do drugiego kroku i wypełnij formularz zapisu. Po poprawnym wypełnieniu wszystkich pól i przejściu do kolejnego kroku otrzymasz wiadomość e-mail z potwierdzeniem i Twoim formularzem zapisu w załączniku. Opłać swój zapis na akcje przez bramkę płatności online.

Co się stanie, jeśli spółka nie pozyska oczekiwanej kwoty z emisji? (aktualizacja 2020-12-10)

Na przełomie listopada i grudnia rozpoczęliśmy emisję akcji, żeby pozyskać 4,3 mln zł na realizację ambitnych planów rozwoju. Już po rozpoczęciu emisji zrealizował się szereg korzystnych dla spółki wydarzeń, m.in. znacznie lepsze niż oczekiwane tempo rozwoju i wyniki finansowe (więcej na ten temat w dziale Aktualności) oraz podpisanie planów wspólnego rozwoju z siecią McDonald’s (więcej na ten temat w dziale Aktualności). W związku z tym, spodziewamy się, że rozwój spółki będzie przebiegał zgodnie z prezentowanymi planami lub szybciej. Jednocześnie wymagać będzie niższego zaangażowania kapitału niż wcześniej przewidywany. Realizują się właśnie dla nas scenariusze znacznie korzystniejsze niż te, na które się przygotowywaliśmy.

W obecnej sytuacji, biorąc pod uwagę, że dodatkowo zabezpieczyliśmy również 1,4 mln zł niewykorzystanych linii kredytowych w banku oraz w firmie finansującej pojazdy, jesteśmy w stanie realizować najbliższe plany rozwoju nawet bez środków z prowadzonej emisji. To bardzo dobra sytuacja dla spółki, ponieważ w połączeniu ze środkami pozyskanymi z emisji pozwoli nam osiągnąć w poszczególnych obszarach jeszcze więcej i szybciej niż planowaliśmy, szczególnie w zakresie rozwoju za granicą.

Jaki jest scenariusz realizacji zysków z inwestycji dla inwestora?

Spółka bierze pod uwagę następujące ścieżki wyjścia z inwestycji dla inwestorów:

  1. 1. Wejście spółki na NewConnect lub inny regulowany rynek,
  2. 2. Przejęcie przez inwestora branżowego,

Ponadto inwestor może potencjalnie zrealizować zyski w sytuacji, w której walne zgromadzenie akcjonariuszy Spółki zdecyduje o wypłacie dywidendy. Zastrzegamy, że decyzja w tym zakresie wymaga większości głosów akcjonariuszy obecnych na walnym zgromadzeniu, a żaden z inwestorów, którzy nabędą akcje w ramach niniejszej oferty nie będzie samodzielnie takiej większości posiadać.

Jak ustalona została cena akcji?

Cena akcji ustalona została w oparciu o opinię sporządzoną przez eksperta, dr Bartosza Góralskiego z firmy Volante w dniu 10 czerwca 2020 roku. Z pełnym raportem eksperta można zapoznać się w sekcji “Dokumenty do pobrania”.

Ustalona przez eksperta tzw. “godziwa wartość rynkowa” przedsiębiorstwa w wysokości 65.009.500 zł podzielona została na 11.419.500 akcji, czyli 11.069.500 akcji będących w rękach obecnych akcjonariuszy oraz 350.000 akcji przewidzianych do wyemitowania w przyszłości w ramach programu motywacyjnego dla współpracowników Spółki.

Kwota 65.009.500 zł podzielona przez 11.419.500 akcji daje cenę jednej akcji równą 5,69 zł.

Jak ocenić, czy cena akcji jest właściwa?

Każdy inwestor musi ocenić to samodzielnie lub zasięgnąć opinii profesjonalnego doradcy.

Możesz również skorzystać z nieobowiązkowej “Opcji przyszłego wyrównania ilości akcji”, której zasady opisano poniżej.

Dlaczego cena akcji wynosi 5,69 zł, a cena nominalna akcji to 0,10 zł? (dodano 2020-11-26)

Cena nominalna akcji wysokości 0,10 zł / akcję odpowiada wartości tzw. "kapitału zakładowego" spółki w przeliczeniu na jedną akcję. Suma wartości nominalnej wszystkich akcji składa się na kapitał zakładowy będący tylko częścią całości kapitałów Spółki

Kapitał zakładowy nie musi więc i rzadko odpowiada wartości przedsiębiorstwa przyjętej na potrzeby ustalenia ceny, po jakiej akcjonariusze obejmują akcje. Nawet przedsiębiorstwo o kapitale zakładowym na minimalnym możliwym poziomie 5.000 zł może prowadzić dochodową działalność na bardzo dużą skalę i być warte znacznie więcej.

Jeżeli nowy akcjonariusz obejmuje akcje po cenie wyższej niż cena nominalna, nadwyżka trafia do tzw. "kapitału zapasowego" przedsiębiorstwa. Tak właśnie jest w przypadku bieżącej emisji Stava S.A.

Czy akcje zakupione w emisji Stava będę imienne, czy na okaziciela?

Akcje emitowane przez Stava będą akcjami imiennymi.

W jaki sposób otrzymam swoje akcje? (dodano 2020-11-25)

Akcje mogą być wydawane po zakończeniu oferty i rejestracji podwyższenia kapitału zakładowego w KRS. Jeśli rejestracja nastąpi przed 1 marca 2021 roku, każdy akcjonariusz będzie uprawniony do żądania wydania mu dokumentów akcji w formie materialnej. Od 1 marca 2021 roku akcje będą zdematerializowane i zapisane w rejestrze akcjonariuszy, w którym uwidoczniony będzie stan posiadania każdego akcjonariusza, a każdy akcjonariusz może zweryfikować informacje zapisane w tym rejestrze.

Jakie są najważniejsze prawa posiadacza akcji Stava zakupionych w emisji?

Najważniejszymi prawami akcjonariuszy są m.in.:

  1. a) Prawa korporacyjne:
    – udział w Walnym Zgromadzeniu Spółki oraz prawo głosu na Walny Zgromadzeniu,
    – prawo do złożenia żądania udzielenia informacji dotyczących Spółki,
    – prawo do zaskarżania uchwał Walnego Zgromadzenia,
    – prawo do wytoczenia powództwa na rzecz Spółki,
    – prawo do żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia (prawo to przysługuje akcjonariuszowi lub akcjonariuszom reprezentującym łącznie 1/20 kapitału zakładowego Spółki);
    – prawo do żądania umieszczenia określonych spraw w porządku obrad Walnego Zgromadzenia (prawo to przysługuje akcjonariuszowi lub akcjonariuszom reprezentującym łącznie 1/20 kapitału zakładowego Spółki).
  2. b) Prawa majątkowe:
    – prawo do udziału w podziale majątku Spółki w przypadku jej likwidacji,
    – prawo udziału w zysku Spółki, o podziale którego decyduje Walne Zgromadzenie (tzw. prawo do dywidendy),
    – prawo poboru akcji nowych emisji (o ile uchwała Walnego Zgromadzenia nie stanowi o wyłączeniu prawa poboru dotychczasowych akcjonariuszy, co może nastąpić uchwałą podjętą większością 4/5 głosów);
    – prawo do rozporządzania akcją, z zastrzeżeniem ograniczeń wynikających z przepisów prawa lub postanowień Statutu Spółki;
    – prawo żądania wydania dokumentu akcji (przy czym należy zwrócić uwagę, że od dnia 1 marca 2021 r. akcje nie będą już miały formy dokumentu, a będą zapisane w rejestrze akcjonariuszy. Zatem nawet jeśli akcjonariusze posiadający akcje serii B otrzymają dokumenty akcji, będą zobowiązani do ich ponownego złożenia w Spółce w celu wpisania ich jako akcjonariuszy Spółki w rejestrze akcjonariuszy. Począwszy od 1 marca 2021 r. za akcjonariusza Spółki będzie względem Spółki uważana wyłącznie osoba wpisana do rejestru akcjonariuszy. W związku z powyższym akcjonariusze posiadający Akcje Oferowane, którzy wystąpili z żądaniem wydania dokumentu akcji, będą zobowiązani do złożenia w Spółce wydanych im dokumentów akcji w terminach określonych w ogłoszeniach Spółki, a brak złożenia tych dokumentów akcji i brak wpisu akcjonariusza do rejestru akcjonariuszy spowoduje brak możliwości wykonywania praw z posiadanych akcji.

W jaki sposób spółka będzie komunikować się z inwestorami? Jak będzie informować o swoich wynikach i planach?

Spółka będzie komunikować się z inwestorami w formie newslettera. Inwestorzy mogą również na bieżąco zadawać pytania pod adresem e-mail: inwestorzy@stava.pl.

Czy spółka planuje wypłatę dywidendy?

Stava na tym etapie skupia się na dynamicznym rozwoju skali działalności i wypracowany zysk planuje w najbliższych latach inwestować w dalszą ekspansję, co przekłada się bezpośrednio na wzrost wartości spółki. Niewykluczone jest jednak wypłacanie dywidendy, jeżeli wypracowywane zyski przewyższać będą potrzeby inwestycyjne przedsiębiorstwa.

Czy zakup akcji wiąże się z obowiązkami lub kosztami?

Kosztem objęcia akcji jest zapłata ceny emisyjnej. Zakup akcji nie wiąże się z dodatkowymi kosztami ani obowiązkami. Nie wymaga również wizyty u notariusza.

Czy Spółka planuje zadebiutować na giełdzie? W jakim terminie i na którym rynku? (aktualizacja 2020-12-18)

Intencją zarządu jest zwielokrotnienie skali działania do ok. 100 mln PLN rocznego przychodu systemwide sales a następnie wprowadzenie spółki na NewConnect lub inny rynek zorganizowany, w celu zapewnienia płynności akcjonariuszom oraz ułatwienia spółce pozyskiwania kapitału na dalszy rozwój.

Przy założeniu realizacji prognoz przedstawionych wyżej w części "Plany rozwoju”, oczekiwanym momentem upublicznienia akcji spółki będzie rok 2023.

Podjęcie decyzji o ewentualnym ubieganiu się o wprowadzenie akcji Spółki do obrotu zorganizowanego uzależnione będzie jednak od wielu czynników dotyczących Spółki oraz o charakterze zewnętrznym, a decyzja w tym zakresie wymaga uchwały Walnego Zgromadzenia. Chociaż intencją zarządu jest wprowadzenie Spółki do obrotu zorganizowanego, należy mieć świadomość, że nie można traktować tego jako zobowiązania ze strony Spółki co do wprowadzenia jej akcji do obrotu w jakimkolwiek terminie.

Jak kryzys zdrowotny i pandemia COVID-19 wpływają na sytuację Spółki?

W marcu 2020 koronawirus uderzył w branżę gastronomiczną na całym świecie. W Polsce restauracje nie mogły obsługiwać klientów na miejscu przez okres lockdownu, lecz sprzedaż na wynos oraz z dowozem cały czas była możliwa.

W pierwszych tygodniach od zamknięcia restauracji spółka notowała spadki obrotów rzędu 20 - 25% spowodowane całkowitym zamknięciem niektórych restauracji - szczególnie tych w galeriach handlowych. Dzięki szybko podjętym odpowiednim działaniom (są one dokładnie opisane w części "Historia i kamienie milowe rozwoju Stava"), w szóstym tygodniu od zamknięcia restauracji spółka wróciła do skali działalności sprzed kryzysu, czyli urosła o 30% względem “dołka”. Dziewiąty tydzień od wprowadzenia ograniczeń w funkcjonowaniu restauracji Stava zamknęła z wynikiem o ponad 20% lepszym niż w najlepszym tygodniu przed kryzysem oraz o 50 - 60% większą skalą licząc od “dołka”.

Spółka cały czas dynamicznie się rozwija i jest rentowna.

Skąd wziął się szacunek 20% rynku food delivery jako wielkość rynku usług gastro-kurierskich?

Dane o wielkości rynku food delivery bazują na całkowitej wartości zamówień jakie są realizowane przez firmy z tego sektora. Wielkość rynku usług kurierskich w tym segmencie oszacowaliśmy na poziomie 20% biorąc pod uwagę, że średnia wartość zamówienia w dowozie w Polsce wynosi 56 zł, a średni koszt usługi kurierskiej Stava oscyluje na poziomie 11,25 zł, co stanowi właśnie 20% całkowitej wartości zamówienia.

Jak obliczono średni wzrost 11% miesięcznie?

Pod uwagę wzięto wzrost w okresie pełnych 24 miesięcy, przyjmując jako okres bazowy styczeń 2018, w którym systemwide sales wynosił 90,4 tys. zł a jako okres końcowy styczeń 2020, w którym systemwide sales wynosił 1,149 mln zł. Przekłada się to na średni miesięczny wzrost procentowy na poziomie ok. 11,1%. To znaczy, że 24 kolejne wzrosty o 11,1% od bazowej kwoty 90,4 tys. zł dają kwotę 1,149 mln zł.

Na czym polega "Opcja przyszłego wyrównania ilości akcji"?

Proponowana cena akcji w wysokości 5,69 zł bazuje między innymi na założeniach co do rozwoju firmy w przyszłości. Opinia eksperta wskazuje, że przy zakładanym przez Zarząd Spółki scenariuszu rozwoju wartość przedsiębiorstwa, na podstawie której wyliczona została cena jednej akcji stanowi tzw. “godziwą wartość rynkową”.

Z realizacją zakładanego scenariusza rozwoju wiążą się jednak ryzyka, opisane szczegółowo w raporcie z wyceny eksperta oraz w dokumencie “Informacja o Emitencie i Warunkach oraz Zasadach Oferty”, dostępnym w sekcji “Dokumenty do pobrania”.

Zarząd Spółki oraz obecni akcjonariusze postanowili dać inwestorom możliwość częściowego ograniczenia ryzyka towarzyszącego inwestycji poprzez uzależnienie ilości akcji jaką inwestor będzie w przyszłości posiadał za zainwestowane dzisiaj środki od stopnia realizacji planów, na podstawie których ustalona została dzisiejsza cena akcji.

Weryfikacja realizacji planów bazować będzie na sumie przychodów ze sprzedaży Spółki za rok 2021 oraz 2022.

Jeżeli faktyczna suma wskazanych przychodów będzie istotnie niższa od zakładanych w prognozie (o więcej niż 20%), inwestor będzie miał prawo do objęcia dodatkowych akcji po cenie nominalnej, czyli w cenie 0,10 zł za akcję. Ilość akcji, jaką posiadać będzie inwestor po objęciu akcji dodatkowych będzie proporcjonalna do stosunku przychodów z prognozy do przychodów faktycznie osiągniętych.

Przykład:

  • Inwestor w ramach obecnej emisji rundy B kupił 10.000 akcji za kwotę 56.900,00 zł
  • Suma przychodów z prognozy na lata 2021 i 2022 wynosi 78,75 mln zł
  • Suma przychodów faktycznie osiągniętych w latach 2021 i 2022 wynosi 52,5 mln zł
  • WK (współczynnik korekty wyceny) = 78,75 mln zł / 52,5 mln zł = 1,5
  • Inwestor po objęciu dodatkowych akcji będzie posiadał w sumie: 10.000 * 1,5 = 15.000 akcji.
  • Dodatkowe 5.000 akcji obejmie po cenie 0,10 zł każda, czyli za 500 zł.
  • Efektywnie więc, za zainwestowane dzisiaj 56.900,00 zł + 500 zł za objęcie dodatkowych akcji, inwestor będzie posiadał 15.000 akcji.
  • Jedna akcja kosztować będzie inwestora średnio 57.400 zł / 15.000 akcji = 3,83 zł.

Opcja przyszłego wyrównania ilości akcji działa również w drugą stronę. Jeżeli faktyczna suma wskazanych przychodów będzie istotnie wyższa niż zakładana w prognozie (o więcej niż 20%), Spółka będzie miała prawo odkupić od inwestora część akcji bez wynagrodzenia. Ilość akcji, jaką posiadać będzie inwestor po wyrównaniu będzie proporcjonalna do stosunku przychodów z prognozy do przychodów faktycznie osiągniętych.

Przykład:

  • Inwestor w ramach obecnej emisji rundy B kupił 10.000 akcji za kwotę 56.900,00 zł
  • Suma przychodów z prognozy na lata 2021 i 2022 wynosi 78,75 mln zł
  • Suma przychodów faktycznie osiągniętych w latach 2021 i 2022 wynosi 110,25 mln zł
  • WK (współczynnik korekty wyceny) = 110,25 mln zł / 78,75 mln zł = 1,4
  • Inwestor po przekazaniu części akcji Spółce będzie posiadał w sumie: 10.000 / 1,4 = 7.143 akcje.
  • Przekazanie (sprzedaż) części akcji Spółce następuje bez wynagrodzenia.
  • Efektywnie więc, za zainwestowane dzisiaj 56.900,00 zł, inwestor będzie posiadał 7.143 akcje.
  • Jedna akcja kosztować będzie inwestora średnio 56.900,00 zł / 7.143 akcje = 7,97 zł

Maksymalny współczynnik korekty wyceny stosowany w obu przypadkach wynosi 2. A więc inwestor, który skorzysta z Opcji przyszłego wyrównania ilości akcji, może za zainwestowane dzisiaj pieniądze w 2023 roku posiadać max. 2 x więcej lub min. 2 x mniej akcji niż dzisiaj kupuje.

Uzyskanie możliwości skorzystania z Opcji przyszłego wyrównania ilości akcji jest wyłączną decyzją inwestora i polega na zawarciu ze Spółką opcjonalnej umowy, o treści zgodne z udostępnioną w sekcji “Dokumenty do pobrania”. Każdy inwestor w ramach niniejszej emisji obejmuje akcje po cenie 5,69 zł za akcję. Ewentualne wyrównanie ilości akcji nastąpi w 2023 roku, tylko w stosunku do inwestorów, którzy zawrą dodatkową umowę.

Decyzji nie musisz podejmować dzisiaj. Możesz dokonać zakupu akcji, a do 30 dni od uzyskania od nas informacji o przydziale akcji podjąć decyzję, czy chcesz skorzystać z opisanej opcji, czy też nie, przesyłając do nas podpisany egzemplarz umowy.

Wzór umowy zawierającej szczegółowe zasady funkcjonowania Opcji przyszłego wyrównania ilości akcji dostępny jest w sekcji strony "Dokumenty do pobrania".

Jak skorzystać z "Opcji przyszłego wyrównania ilości akcji"?

Wystarczy, że do 30 dni od uzyskania informacji o przydziale nabytych akcji wyślesz na adres Spółki (Stava S.A., ul. Kowalska 1, 45-588 Opole) prawidłowo wypełnioną i podpisaną umowę, według wzoru opcjonalnej umowy przyszłego wyrównania ilości akcji dostępnej w sekcji strony "Dokumenty do pobrania".

Zakupu akcji możesz dokonać już dzisiaj, a decyzję o skorzystaniu z dodatkowej opcji podjąć później.

Jakiego podmiotu dotyczą dane za okresy poprzedzające wpis Stava S.A. do KRS? (dodano 2020-12-18)

Wszelkie dane finansowe, operacyjne, a także dotyczące rozwoju działalności i zawieranych umów odnoszące się do okresu sprzed wpisu Stava S.A. do KRS dotyczą spółki Stava Sp. z o.o., która przekształciła się w Stava S.A. Proces przekształcenia jest uregulowany prawnie i zapewnia ciągłość działalności przedsiębiorstwa, a także tzw. sukcesję uniwersalną Stava S.A. Oznacza to, że z mocy prawa Stava S.A. posiada wszystkie aktywa, jakie posiadała Stava Sp. z o.o., jest stroną zawartych przez nią umów oraz działa w oparciu o ten sam zespół.

Inwestorów
451

Kwota opłaconych zapisów
3.428.168,10 zł

Emisja zakończona